Někdy v létě mi přestalo v Pažoutovi fungovat rádoby originální autorádio, z ničeho nic. Reagovalo to jen na promáčknutí zapínacího čudlíku, poté to reagovalo jen, když se čudlík držel stále promáčknutý dovnitř, což je při řízení ne úplně pohodlné, a poté to už neregovalo vůbec. Inu, jak je mým zvykem, rozhodl jsem se provést odbornou opravu. Jen pro představu, co se můj chorý mozek rozhodl opravovat... rádio ošuntělé, pouze na kazety, hrálo většinou chrchlák, a staré bylo, že snad i v Pyrenejích jsou jeho jeskynní malby...
Rádio je ve středovém panelu drženo čtyřmi protisměrnými úchyty, což znamená, že musíte tyto úchyty vsunutím například nože, nebo šroubováku zmáčknout. Když to nezmáčknete, drží to jako židovská víra. V momentě, kdy tedy jsou všechny nožičky správně zmáčknuty (což samozřejmě není vidět) je možné rádio vytáhnout. Ideálně je tedy potřeba, aby demontáž prováděli 2-3 lidé. Kdyby mi to nějaký zloděj chtěl ukrást, a povedlo by se mu to vyndat, aniž by vzteky zlikvidoval úplně celý vnitřek auta, snad bych mu za to i poděkoval a zaplatil. Po demontáži, při které jsem si zopakoval kompletní slovník českých sprostých slov, jsem se jal kontrolovat nejdříve kabely. Ty se zdály v pořádku, včetně konektorů. Nyní tedy samotné rádio. Když to přestalo fungovat při promačkávání zapínacího tlačítka, půjde asi o kontakt u zapínání. Kontroluji, povoluji, vyndavám drátky, znovu připojuji. Vše zapojuji a ještě nezastrčené zpět do díry zkouším. Funguje to, super! Zastrkávám do díry a v momentě, kdy to zacvakne za ty úchyty, to přestává hrát na jeden reproduktor. Nadávám. Opakuji proces vyndavání. Znovu vše porozpojovat a pospojovat, tentokrát jsem se tedy, jak velí logika problému, zaměřil na dráty k reproduktorům. Zkouším. Nefunguje pro změnu vůbec. Zkouším už vše možné i nemožné, drhnu kontakty a po očku koukám, jak daleko je kontejner. Po další asi půlhodině jsem to vzdal a šel to ozkoušet k bratranci. Kde to samosebou také nefungovalo. Takže varianta kontejner.
Po nějakém tom týdnu jsem se tedy rozhodl koupit rádio nové. Při procházení autorádií za 1-2 tisíce by mě v životě nenapadlo, že najdu něco, co bude ještě více retro, než to, co tam bylo původně. Inu našel jsem autorádio, stálo 299,-, pro jistotu doplním, že opravdu nové, ne z vrakáče. Už dle ceny asi máte představu, ale řekněte mi, kdy naposledy jste ladili rádio pomocí kroutění čudlíkem. Ručička se krásně plynule posunuje mezi frekvencemi, kazeťák hraje pouze mono. Víc low-end stoprocentně neexistuje... přesně to jsem chtěl, paráda. Koupeno, vyzvednuto, a se zděšením zjišťuji, že to nemá vzadu konektor, ale jen drátky. Takže se zase budu muset stát elektrotechnikem proti své vůli. Naštěstí bratranec se trochu vyzná, tak mi pomůže. Stáhl jsem si schéma k podobnému rádiu, jak se to má zapojit a bratranec mi s tím pomohl. Nicméně, nebylo to až tak jednoduché. Chyběly jaksi drátky, aby to vůbec šlo správně zapojit. Šel jsem do garáže a našel nějaký jiný drát, který by šel použít. Vzhledem k tomu, že jsem nenašel nůž, abych to správně ořezal, ani nic podobného, ořízl jsem to nakonec, po pár vteřinách rozhlédnutí se po garáži a rychlého rozmyšlení, rezavým srpem. Srpů a kladiv jsem v garáži vůbec našel překvapivě dost.
Patrně byl jeden z mých předků zemědělcem a druhý stavařem. Nyní jsme vše zapojili jak má být, ačkoliv to byla prasečina největšího kalibru. Vidět to nějaký elektrotechnik, tak se nejdříve na místě podělá smíchy a pak zděšením, že to zapojení opravdu myslíme vážně. No nicméně to funguje, drátky jsou nastrkané do kontaktů v konektoru. Abych trochu to umělecké dílo zn. "Outsider Art" skryl, zabalil jsem to černou izolačkou. Vše jsem zastrčil zpět do díry a hraje to. Žádná sláva, ale hraje.

Patrně byl jeden z mých předků zemědělcem a druhý stavařem. Nyní jsme vše zapojili jak má být, ačkoliv to byla prasečina největšího kalibru. Vidět to nějaký elektrotechnik, tak se nejdříve na místě podělá smíchy a pak zděšením, že to zapojení opravdu myslíme vážně. No nicméně to funguje, drátky jsou nastrkané do kontaktů v konektoru. Abych trochu to umělecké dílo zn. "Outsider Art" skryl, zabalil jsem to černou izolačkou. Vše jsem zastrčil zpět do díry a hraje to. Žádná sláva, ale hraje.

Po této instalaci jsem byl spokojen, že to nevypadá blbě a aspoň to funguje. Neradoval jsem se však dlouho, protože s první cestou do Prahy s novým autorádiem jsem zjistlil další zajímavé funkce a nefunkce tohoto technického skvostu, které buď jsou způsobeny tím kouskem samotným, anebo mým elektrotechnickým zapojením. Ale jak je mým zvykem, na každý problém si najdu řešení.
Problém: autorádio se v jedoucím vozidle musí téměř nepřetržitě ladit, jinak je chrchlák opravdu intenzivní. Řešení: instalace stabilního spolujezdce, jakožto stálou obsluhu rádia.
Problém: zajímavé je, že toto rádio je rušené signálem z mobilních telefonů. Nechápu, že to prastaré původní nebylo. Řešení: všechny telefony v autě musí být před cestou přepnuty do letového bezkomunikačního režimu.
Problém: rádio v díře nesedí přesně a vibruje. Řešení: sekundové lepidlo nebo vypodložit kusem polystyrénu.
Problém: zajímavé je, že toto rádio je rušené signálem z mobilních telefonů. Nechápu, že to prastaré původní nebylo. Řešení: všechny telefony v autě musí být před cestou přepnuty do letového bezkomunikačního režimu.
Problém: rádio v díře nesedí přesně a vibruje. Řešení: sekundové lepidlo nebo vypodložit kusem polystyrénu.
Tyto problémy jsou jen ukázkou, jak velký šmejd to je. Další neuvěřitelnou fíčurou je, že rádio emuluje ukazatel tlaku turba. Neuvěřitelné? Nikoliv, realita, vysvětlím. Motor v autě je 2.0 HDi. Tzn. naftový dvoulitr s (dle dnešních plnících tlaků už) nízkotlakým turbem. Nízkotlaké turbo je využité téměř pořád, jakmile jsou otáčky motoru nad volnoběžnými a zároveň je sešlápnut plynový pedál. Čím více plynu, tím více do motoru turbo "přifoukne" nafty. Moje autorádio dává budíku s tlakem turba na prdel. A geniálně. Řeší to totiž akusticky. Zvukem pískání, které sílí se sešlápnutím pedálu plynu a tím pádem i reakce turba. Se zvednutím nohy z plynu tento zvuk ustane. Musím se smát, co všechno je možné. Takže rádio budu používat asi jen když bude auto stát s vypnutým motorem...
Po několika cestách, kdy jsem rezignoval problém řešit, se příjem rádia značně zhoršil, a nakonec to skončilo chrchlákem nevídané kvality. Takže kontrolní otázka... jak že to bylo na začátku?
... nefunguje mi autorádio...
J
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatPosledni 3 odstavce me malem slozily.. xDD
OdpovědětVymazatNice .. JB
OdpovědětVymazat