sobota 19. června 2010

Jak jsem slyšel dobrý vtip...

aneb o tom, jak se bude platit za vysoké školství.

Spousta lidí argumentuje tím, jak nejsou peníze, jak maj učitelé málo, jak není odpovídající vybavení, a jak si studenti žijou jak prasata v žitě.

S tím obilím by se souhlasit dalo, ale s tím ostatním fakt ne. A myslím, že není moc lidí, kteří řeknou, že roky života, kdy byli na škole, nebyly dobře strávené. Proč by taky nebyly... pracovat budem přece celej život, pokud nevstoupíme do politiky pod Radkem Johnem, který nám smluvně poradí, kdy jak mačkat hlasovací tlačítko.

Já osobně studuji navazující stupeň VŠ, který, dá-li bůh a paní štěstěna, doklimbám za rok. Co jsem zatím mohl zažít, na státní vysoké škole, na které studují další tisíce lidí (někde jsem viděl údaj 7 tis. lidí, ale to mi přijde málo) a tím pádem se tam koncentruje cca 70 mega za tuto školu za 1 semestr?

Co se týče vyučujících, tak dle mého se hodně málo z nich, dá označit jako "kvalitní pedagog". Člověk, co přijde na přednášku, a stylem postiženého dítěte předčítá skripta, resp. prezentace, není pedagog a nezaslouží si ani ty peníze co má teď, natož ještě aby dostával nějakej další bakšiš do kapsy. V pohodě by tam stačil někdo, kdo umí aspoň plynule a nahlas číst, což by s dávkou nadsázky mohl být i kopáč Koloman z Janova, který by určitě uvítal čtení něčeho jiného, než je návod na lopatu, a ještě k tomu za větší prachy. Pro některé učitele to je naprostá rutina, a proč se snažit to dělat zajímavé, pro tu ožralou studentskou chamraď, že ano, kterou navíc živí z daní. Další si z toho dělají prdel, a student je pro ně jen hračka, něco na rozptýlení, o čemž svědčí třeba to, že si nechává nosit při zkoušce od studentek kafe (v lepším případě), nebo ukazuje lidem umělý zuby a stěžuje si jak je na tom špatně. Další jsou ti, kteří třeba tomu, co učí, dobře rozumí, ale nejsou schopni to předat někomu dalšímu, takových jsem taky potkal dost. Chaotický výklad, který nemá hlavu ani patu, anebo naopak tak složitá souvětí, u kterých by se i čtenáři mých článků ztratili jak Karkulka v lese, nejsou ojedinělá. Vtip je, že takový člověk položí otázku, a než jí položí celou, tak téměř nikdo neví, co bylo začátkem dotazu, takže nikdo nic neřekne, případně se zeptá na otázku znova a geniální pedagog se nasere. Krom těchhle typů jsou tu naštěstí i tací, které to baví, a kteří to umí i dobře podat... ano, správně tušíte, nebo víte, jsou v menšině, a často jsou to mladší lidi, které u zkoušky potkáte jen v roli bachaře u testů. Takže nejčastěji vás hodnotí někdo, komu je vaše dobré vzdělání úplně u prdele. Pak se divte, že studenti nemají motivaci, a mnohem více z nich přijímá místo precizní přípravy temnou stranu síly, jakožto svůj studijní plán.

K vybavení. Z mého pohledu je vybavení, aspoň na tom mým ústavu na naprosto dostačující úrovni. Když jsou potřeba počítače, jsou k dispozici, data projektory na prezošky a podobný ptákoviny jsou taky všude. O to se už postaralo dírou do státního rozpočtu a kapes nás všech rozpadlé ministerstvo informatiky. Plátna a whiteboardy s fixama taky téměř všude. Nevím, nic zkrátka mi tam nechybí, snad jen to dotovaný pivo, co sliboval Jirka Paroubek, za dvě koruny a pak taky hezčí holky. Slečny, neberte to osobně, já jsem jen bohužel asi hodně vybíravej :) (a můžete ještě dodat, že sám taky nejsem žádná sláva :D )

Zkrátka mé oči nevidí moc racionálních důvodů proč do téhle wormhole cpát nějak moc peněz. Teď samozřejmě taky jsou příspěvky na studenta. Proto nás nabrali tolik, a půlej nám výuku. Když bych to propočetl k aktuálnímu semestru, tak jsem za semestr strávil ve škole, počítaje i přednášky a všechny cvičení, na nichž jsem samozřejmě nebyl, vychází řekněme 100 klasických VŠ 1,5 hodinovek. Plus zkoušky. Ty bych asi nepočítal neboť jsou dost těžce časově ocenitelné, ono to jde udělat testem, a za několik hodin se prozkouší stovky studentů. Kdo zkouší ústně a důkladně, tak mu to samé trvá celé dny. Takže když to vztáhnu jen na prachprostou výuku, tak ode mě dostanou 10 klacků za 100 hodin. Tzn. za jednoho studenta 100/h. To je pálka, tolik si vydělávám na brigádě. No a když vidím tu chuť pedagogů, jejich sofistikované vystupování a celkovou úroveň, no nezlobte se na mě, ale tohle platit nebudu.

Navíc stojí za úvahu pár drobností...

1) Když by se plošně zavedlo školné, jak by se změnilo postavení státních a soukromých vysokých škol?
2) Jak by se změnil vztah studentů k vyučujícím, a jak by studenti přijímali časté dvojí hodnocení (ano, sukýnky/kvádra vs. zkoušející chlap/ženská), případně jiné nespravedlnosti při jejich ohodnocení (např. kvůli zavádějícím, nepřesným otázkám) ?
3) Ano, školné by bylo prospěšné, vedení školy a fakulty už by potřebovalo nahradit Superby, Toyoty a Oktávky novějším a reprezentativnějším autoparkem. Co myslíte?
4) Co třeba chytrý student z chudé rodiny, půjde za 2,5tis měsíčně (bez všech ostatních výdajů) studovat?

mé odpovědi jsou :
1) státní by se přiblížily alespoň povahou příjmů k soukromým
2) podle mého by se vztahy dost vyostřily. Já si nedovedu představit, že bych zažil to, co ve čtvrtek, přičemž bych jim za to ještě platil. To bych asi jazyk za zuby neudržel.
3) jasně, upgrade je nutný, aspoň koupit novější modely, aby trochu zadotovali Schadewerke, a podpořili boj proti finanční krizi tak, jak je to světovým trendem - dalším vyhazováním pěněz.
4) tak to je, pane docente, dobrá otázka...

Výsledek... "těžká písemná práce to byla, těžká... i já měl co dělat... "

J

Žádné komentáře:

Okomentovat